dinsdag 18 september 2012

Een meneer met geheimen


Een meneer met geheimen
Akkemei heeft net als haar vriendjes een hekel aan dat schema aan haar kastdeur. Haar hele dag is geregeld: opstaan, douchen, eten, met de bus naar school, met de bus naar huis, omkleden voor tennislessen, paardrijden, ballet- en muzieklessen, met de bus naar huis, huiswerk maken, tv kijken, muziek studeren, overhoord worden en dan naar bed.

Gelukkig haalt haar vriendje Okkebas haar soms een beetje uit de sleur. Plotseling duikt er een man op die een koffer met zich meesleept en die graag de kinderen helpt die zich vervelen of die ongelukkig zijn met hun drukke georganiseerde leven vol grote-mensen-bedenksels en verplichtingen. In zijn koffer heeft hij allerlei oude spelletjes, waarbij het er niet om gaat de eerste of de beste te zijn, maar om plezier te hebben en vrij je fantasie te gebruiken. De meneer met geheimen weet de kinderen weer aan het spelen (vuur maken, dammen bouwen in het water, touwtje springen, hinkelen) te krijgen, ook al vinden veel ouders dat minder prettig, evenmin als de juf op school. Maar alles verandert als juf de meneer met geheimen ontmoet en in hem een oude bekende herkent...

Vandaag na mijn werk, ja,ja, 4 uur in de week werk ik met een mannetje in een kleutergroep, die wat extra aandacht kan gebruiken, heb ik een rondje kringloop gedaan. Nu zoek ik bij de kinderboeken altijd naar het teken van uitgeverij Christofoor, en vandaag was het raak, en hoe! Het boek over precies datgene waar ik mijn hoofd over breek, hoe kunnen we kinderen weer intens laten genieten en beleven, hoe komen we tot betrokkenheid tot op het bot. Nou ik ga dit boek eens lekker lezen en voorlezen aan mijn meisje, als ze terug is van haar 4-daagse schoolreis, met hopelijk een lijf vol belevenissen!

1 opmerking:

  1. Wat toevallig, ik heb dit boek vlak voor de zomervakantie bij de Kringloop vandaan gehaald. Het idee van die koffer vol leuks sprak me zo aan. Op dit moment zijn de kinderen en ik in de ban van Paul Biegel (vooral Japie en de dingen) dus hij ligt nog even in de wacht.

    Groetjes Severine

    BeantwoordenVerwijderen